היום כולנו יודעים שמותג עולה כסף. המותג IBM למשל שווה הון תועפות. חברת LENOVO שילמה בעבר סכומי כסף גדולים מאוד לחברת IBM על מנת לשווק את המחשבים שלה תחת השם IBM . אז מהו בעצם מיתוג חברה, ולמה הוא שווה כל כך הרבה כסף?

סטודיו לעיצוב

מיתוג חברה, זהו בעצם חיבור אוטומטי בין היצרן לבין המוצרים שלו. המטרת העל של כל חברה היום היא להיות מזוהה עם המוצר אותו היא משווקת בשוק. בעולם המודרני ישנם תחומים רבים בהם כמעט ואין הבדל בין המוצרים המתחרים באותו התחום. המוצרים הללו מורכבים מחלקים שלפעמים מגיעים מספק זהה. הדרך ליצור העדפה למוצר מסוים אצל הלקוחות הפוטנציאליים היא דרך המיתוג בלבד.

לרבים מאיתנו מיתוג נקשר בראש ובראשונה עם מסע פרסום רחב היקף. חלקית זה נכון, אך "חלקית" היא מילת המפתח כאן. המיתוג נבנה לאורך זמן, ולא מספיק מסע פרסום קצר על מנת להפוך חברה מסוימת למותג. אחד הדוגמאות הבולטות למיתוג נכון היא חברת Apple. בעבר הלא רחוק חברה זו הייתה חברה העומדת בפני פשיטת רגל. בעזרת מיתוג נכון החברה הפכה לאחת הרווחיות בעולם. ניקח לדוגמא את הסלולארי של Apple . זהו סלולארי בינוני לכל הדעות. יחד עם זאת הוא נמכר כמו לחמניות חמות. תשאלו למה? מאוד פשוט – זהו מותג. אופנתי ויוקרתי ללכת עם הסלולארי של Apple .

המיתוג מתחיל מבפנים. על החברה קודם כל ליצור מערך של ערכים שעל פיהם החברה פועלת. ערכים אלה יהיו ה"אני מאמין" של החברה. כמובן שערכים אלה צריכים להתאים לדרישות ולרצונות של קהל היעד.

הצעד הבא הוא יצירת אלמנט ויזואלי שיזהה את כל מוצרי החברה באופן חד משמעי. זה צריך להיות סמל ברור וייחודי. הסמל עצמו אינו מותג, אך מטרתו היא להטמיע את המותג, ולקשר בין הפרסומות שאנשים רואים לבין המוצרים שהם פוגשים בחנויות.

לסיכום, מיתוג חברה הוא תהליך ארוך המצריך משאבים רבים. מיתוג חברה נכון מסתכם בכך שהמותג אמור לקדם את המוצר, והמוצר אמור לקדם את המותג.